تغذیه سالم

خواص شلیل

شلیل نوعی میوه از خانواده هلو است و طعمی مطبوع و شیرین تر از هلو دارد. این میوه بومی آسیا است و قدمتی 200 ساله دارد .

از شلیل برای تهیه کمپوت، مربا، لواشک، کیک و تارت شلیل، ترشی شلیل و انواع اسموتی، شیک، سالاد و ماست میوه ای استفاده می شود.

شلیل شفترنگ که به نام شلیل شبرنگ شناخته می شود، شلیل انجیری، سفید و قرمز، شمس، مغان و رد گلد انواع مختلف میوه شلیل هستند.

در ادامه با خواص شلیل و ارزش غذایی آن آشنا می‌شوید .

خواص شلیل برای پوست صورت

جوان سازی پوست و مو

مقادیر بالای ویتامین C موجود در شلیل با افزایش سنتر کلاژن باعث درمان چین و چروک پوست شده و به جوان سازی پوست صورت کمک می کند.

درمان زخم های پوستی

ویتامین C موجود در شلیل با افزایش کلاژن پوست به درمان سریع تر زخم های پوستی و بازسازی سلول های پوست کمک می کند.

جلوگیری از ریزش مو

محتوای مواد مغذی موجود در شلیل می تواند پوست مو را تغذیه کرده و باعث تقویت ریشه مو شود، مصرف شلیل می تواند باعث تقویت موی سر شده و به درمان ریزش مو کمک کند.

خواص شلیل برای بدن و فواید دارویی و درمانی آن در طب سنتی

جنین و زنان باردار

مقادیر بالای مواد مغذی موجود در شلیل برای تقویت بدن زنان باردار و بهبود رشد جنین مفید می باشد.

فیبر موجود در شلیل به درمان مشکلات گوارشی زنان باردار کمک کرده و برای پیشگیری و درمان یبوست در دوران بارداری مفید است.

شلیل احتمالا با سم ها و آفت کش ها آلوده می شود و به دلیل عوارضی که آفت کش ها برای جنین دارند بهتر است زنان باردار در دوران بارداری در مصرف آن احتیاط کنند.

دیابت و قند خون

مقادیر بالای فیبر موجود در میوه شلیل جذب قند را کاهش داده و به کاهش قند خون در افراد مبتلا به دیابت نوع دو کمک می کند.

شلیل یکی از میوه ها با شاخص گلیسمی پایین بوده که پس از خوردن باعث افزایش قند خون نمی شود و برای افراد دیابتی مناسب می باشد.

یکی از مشکلاتی که بیشتر بیماران دیابتی با آن رو به رو هستند سندرم متابولیک است، مصرف شلیل خطر ابتلا به این بیماری را کاهش می دهد.

با این وجود بهتر است که افراد دیابتی قبل از مصرف شلیل با پزشک متخصص مشورت کنند.

یبوست

مقادیر بالای فیبر و ماهیت قلیایی میوه شلیل به بهبود حرکات روده کمک کرده و برای پیشگیری و درمان یبوست مفید می باشد.

معده و دستگاه گوارش

مقادیر بالای فیبر موجود در شلیل به بهبود هضم غذا کمک کرده و برای درمان زخم معده و سلامتی دستگاه گوارش مفید می باشد.

لاغری و کاهش وزن

شلیل حاوی مقادیر بالای فیبر است که به سم زدایی روده ها کمک کرده و با جلوگیری از اتصال سموم به دیواره های روده به لاغری و کاهش وزن افراد کمک می کند.

مطالعات انجام شده نشان داده که آنتوسیانین ها، کاتچین، اسید کلروژنیک و مشتقات کورستین موجود در شلیل هستند توانایی مبارزه با چاقی و بیماری مرتبط با آن را دارند.

سرماخوردگی

مقادیر بالای آنتی اکسیدان ها و ویتامین C موجود در شلیل برای تقویت سیستم ایمنی بدن مفید بوده و به پیشگیری و درمان بیماری هایی مانند مالاریا و سرماخوردگی کمک می کند.

همچنین منیزیم موجود در شلیل برای درمان سرفه و برونشیت مفید است.

درمان کم خونی

مقادیر بالای آهن باعث افزایش تولید گلبول های قرمز خون شده و ویتامین C موجود در شلیل به افزایش جذب آهن در بدن کمک می کند، به این ترتیب مصرف شلیل برای پیشگیری و درمان کم خونی مفید می باشد.

سرطان

مطالعات نشان داده که اسید کلروژنیک و بتاکاروتن موجود در شلیل برای پیشگیری و درمان انواع سرطان به ویژه سرطان کولون و سرطان ریه مفید هستند.

جلوگیری از رشد تومور

تومور ، سرطان خطرناکی است که به علت جهش سلولی و ایجاد بافت خارج از ارگان عادی رخ می‌دهد. تومور به اندازه‌ی سرطان خطرناک نیست، اما می‌تواند برای سلامت انسان مشکلاتی را ایجاد کند. عصاره‌ی شلیل حاوی آنتی اکسیدان‌هایی است که می‌توانند با رادیکال‌های آزاد مبارزه کنند و رشد سلول‌های تومور را مهار کنند.

چشم

مطالعات مختلف نشان داده که بتاکاروتن و لوتئین موجود در شلیل برای تقویت بینایی مفید بوده و به پیشگیری از دژنراسیون ماکولا و آب مروارید کمک می کند.

کلیه

کلیه عضو مهمی است که مواد زائد را از بدن دفع می‌کند. این عضو با حمایت مقداری شلیل، می‌تواند به درستی عمل کند.

شلیل حاوی مواد مغذی و فیبر است. خواص شلیل می‌توانند به پاکسازی کلیه کمک کنند و عملکرد آن را بهبود ببخشند.

درمان هیپوکالمی

مقادیر بالای پتاسیم موجود در شلیل تعادل الکترولیت را در بدن حفظ می کند و به درمان هیپوکالمی یا کمبود پتاسیم در بدن کمک می کند.

کلسترول خون و قلب

مصرف منظم شلیل به دلیل مقادیر بالای فلاونوئید ها و آنتی اکسیدان هایی مانند اسید کلروژنیک و آنتوسیانین باعث کاهش کلسترول خون بالا شده و به پیشگیری از بیماری های قلبی و عروقی و آترواسکلروزیس کمک می کند.

فشار خون

مقادیر بالای پتاسیم موجود در شلیل به آرامش رگ های خونی کمک کرده و فشار خون بالا را کاهش می دهد.

استرس و اضطراب

شلیل حاوی مقداری منیزیم است که میتواند اعصاب را آرام کند و استرس شما را از بین ببرد و همچنین در بهبود کیفیت خواب شما تاثیر می گذارد.

آرتریت

آرتریت اختلالی است که روی مفصل‌ها تاثیر می‌گذارد و سبب ایجاد درد شدید در آن‌ها می‌شود. این بیماری بر اثر اختلال خود ایمنی رخ می‌دهد. آنتی اکسیدان‌های موجود در شلیل می‌توانند با التهاب مبارزه کنند و به این ترتیب علائم آرتریت را کاهش دهند.

میل جنسی

محققان بر این باورند که شلیل می‌تواند عملکرد جنسی را بهبود دهد و به عنوان یک تقویت‌کننده‌ی قوای جنسی عمل کند. شلیل هم مانند هلو برای افزایش تعداد اسپرم موثر است و باعث تولید سلول‌های سالم اسپرم در ارگان تولید مثل می‌شود.

خواص شلیل خشک شده

شلیل خشک شده حاوی مقادیر بالای بتا کاروتن است که برای حفظ سلامت پوست مفید بوده و چشم ها را در برابر عفونت محافظت می کند.

مقادیر بالای ویتامین C موجود در شلیل خشک باعث تقویت سیستم ایمنی بدن شده و برای پیشگیری از سرماخوردگی مفید می باشد.

فیبر موجود در شلیل خشک باعث کاهش اشتها و تقویت دستگاه گوارش شده و به لاغری و کاهش وزن کمک می کند.

مقادیر بالای پتاسیم موجود در شلیل خشک شده برای درمان فشار خون بالا و حفظ سلامت قلب مفید می باشد.

عوارض و مضرات شلیل

نکته مهم در مصرف انواع مواد غذایی عوارض و مضرات استفاده از آنهاست . به همین دلیل علاوه بر معرفی خواص شلیل باید مضرات و عوارض استفاده از این میوه خوش مزه نیز معرفی شود.

شلیل ممکن است در برخی افراد باعث ایجاد واکنش های آلرژیک خفیف شود که با خارش در دهان و گلو و تورم پلک ها، لب ها و صورت مشخص می‌شود.

مصرف شلیل ممکن است باعث تشدید علائم بیماری در افراد مبتلا به سندروم روده تحریک پذیر شود.

هسته شلیل حاوی مقادیر کمی سیانید است و زیاده روی در مصرف آن می تواند باعث ایجاد مسمومیت با سیانید شود.

طبع شلیل

طبیعت شلیل سرد و تر است. شلیل حاوی مقادیر بالای آنتی اکسیدان ها و ترکیبات فنلی، ویتامین A، ویتامین B1، ویتامین B2، ویتامین B3، اسید پانتوتنیک، ویتامین B6، فولات، ویتامین C، ویتامین E، ویتامین K، پتاسیم، فسفر، منیزیم، آهن ، روی و کلسیم می باشد.

 

ارزش غذایی شلیل (100 گرم)

  • کالری : 44 گرم
  • چربی : 0.3 گرم
  • قند : 8 گرم
  • کربوهیدرات : 11 گرم
  • پروتیئن : 1.1 گرم
  • فیبر : 1.7 گرم

میوه شلیل دارای خواصی فراتر از موارد ذکر شده می‌باشد در این مقاله سعی بر آن شد که مهمترین خواص شلیل برشمرده شود .

منابع
stylecraze , drhealthbenefits , organicfacts , Coca , Bazdeh

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *